Internasjonal designpris til MovieMask

Blant tusener av juryerte produkter fra hele verden har skjermbrillen til gründerbedriften MovieMask vunnet den ettertraktede utmerkelsen Red Dot Award for enestående produktdesign.

Noe av det spesielle med skjermbrillen er at den er 100% analog, helt uten elektronikk, knapper, ledninger og batteriproblematikk. Ved hjelp av spesialutviklede linser kan brukeren se hele mobilskjermen og det krever derfor ingen spesielle apper eller tilpasset innhold. Alt av filmer og serier som kan vises på mobilskjermen kan oppleves som på kino.

Sammen med Inventas har NTNU-studentene i MovieMask på under ett år designet og realisert produktet som nå er i salg i butikker over hele landet. 

Nå står det internasjonale markedet for tur, og en anerkjennelse som Red Dot kommer til å bli svært viktig for å skape oppmerksomhet og få innpass hos forhandlere. Prisen vil overrakt under en stor gallaseremoni i Essen 3. juli.

Å få denne prisen er fantastisk, og timingen kunne ikke vært bedre

– Erik Wahlstrøm, daglig leder og gründer i MovieMask. 

Design som skiller seg ut

I en verden av glossy teknologiprodukter i plast ønsket MovieMask å skille seg ut. En skjermbrille er noe du skal ta med deg og bruke tett på kroppen, og produktet vil være en del av din egen identitet. Det er bevisst brukt tekstil og myke materialer for å gi brillen taktile kvaliteter som klær, vesker og tilbehør vi omgir oss med. 

For å få til den ønskede tekstiloverflaten ble termoforming valgt som produksjonsmetode, men formen på produktet viste seg å være utfordrende da ingen produsenter hadde erfaring med noe tilsvarende. 

Etter hyppige runder med testing sammen med produsentene fant vi en god løsning for tekstilkledningen og har nå fått et resultat av fantastisk høy kvalitet. Dette er nok også noe av årsaken til at «Red Dot»-juryen lot seg begeistre.

 – Eivind Sæter, designer i Inventas.

Norsk gründersuksess

Det hele startet med en idé etter et kinobesøk i San Fransisco, der femteårstudentene Eirik Wahlstrøm and Harald Manheim fra NTNU opplevde hvor mye bedre en film oppleves i en kinosal. - Hvordan kunne man få til den samme opplevelsen fra en mobilskjerm?

Uten de store markedsbudsjettene, ved hjelp av kampanje på Kickstarter og bruk av sosiale medier har MovieMask allerede solgt over 2500 enheter siden lanseringen før jul i fjor. Med  innpass i butikkene til Eplehuset, Spaceworld og Telenor har de så langt oppnådd 2% av det norske skjermbrillemarkedet.

MovieMask har i dag tre ansatte på heltid og seks på deltid som jobber parallelt med nåværende salg og med utvikling av en ny versjon MovieMask 2 som skal lanseres til høsten som et ledd i å skalere salget internasjonalt. 

Å komme fra idé til marked på 11 måneder har vært en utrolig morsom reise. Da Eivind og Inventas kom på banen i mai startet vi umiddelbart arbeidet med å endre designet vårt i dialog med partnerne våre i Norge, Kina og India. Allerede i september hadde vi hatt to turer til Kina, låst endelig design og var klare for produksjon.

– Harald Manheim, CTO MovieMask

Red Dot Design Award

Red Dot Award som er organisert av Design Zentrum Nordrhein Westfalen har vært gjennomført årlig i over 60 år og blitt en av verdens største og viktigste designkonkurranser.

Bidragene blir vurdert av en jury på rundt 40 uavhengige designere, akademikere og fagjournaliser. Årets pris vil bli overrakt under en vinnerseremoni i Essen 3 juli.

red-dot.org