Tips til produktutvikling for student- eller ungdomsbedrifter

For å utvikle og selge et produkt på under et år foreslår jeg to strategier. «Bootstrapping» eller «fast follower strategi»

I læreplanen for entreprenørskap og bedriftsutvikling så står det:

«Formålet med programfaget entreprenørskap og bedriftsutvikling er å utvikle personlige egenskaper og holdninger og å gi kunnskap og innsikt i hvordan eleven kan se muligheter og å utvikle disse til bærekraftige virksomheter.»

En studentbedrift skal altså identifisere en mulighet og utvikle en bærekraftig, lønnsom, bedrift.  Dette skal gjennomføres på 12 måneder. For en spennende utfordring! Det er mye å gjøre og mye å lære på kort tid.

Å utvikle et produkt krever ressurser både i form av penger og tid. En designstudent på universitetsnivå bruker gjerne et helt semester på å utvikle et konsept og tilsvarende for å klargjøre produktet til produksjon. En studentbedrift er nødt til å utvikle konseptet og oppnå gode salgsresultater på mindre tid enn en designstudent bruker. I tillegg skal deltagerne erverve seg egenskaper som ledelse, økonomi, markedsføring, salg og personalpolitikk. Det er vanskelig, men ikke umulig.


To strategier

Jeg har to strategier som jeg kan anbefale dere å teste ut. Det første er «bootstrapping», som kanskje burde hete «å spenne inn livreima» på norsk? Det betyr kort fortalt at du starter og utvikler selskapet uten å hente inn ressurser fra andre. Den andre kalles «fast follower strategi» og består av å kopiere eller forbedre et eksisterende produkt.

1 .Bootstraping / å spenne inn livreima

Som studentbedrift er en helt nødvendig å klare seg med de ressursene en har tilgjengelig. Det er vanskelig å hente større investeringer når en skal legge ned selskapet etter 12 måneder. Men hva betyr dette for produktutviklingen? Det betyr at du må lete i ditt, dine venners og din families nettverk etter en person som kan lage en prototype for dere gratis. Finn ut om noen har tilgang til et verksted hvor dere kan produsere de første produktene? Kjenner dere noe som kan 3D modellere? Da kan dere tegne produktet og bestille produktene fra en 3d produkt leverandør. Poenget her er at du må få noen til å jobbe gratis eller veldig billig for deg. Dette er kanskje det vanskeligste salget som du må gjøre. Du vil lære mye av å finne ut hva du kan gi tilbake for tjenesten.

Det er også mulig å gjøre jobben selv ved å designe produktet i et 3D modelleringsverktøy. Blender og Sketch Up er gode gratis programvarer. Det finnes tusenvis av gode læringsvideoer, tutorials, som du kan bruke for å lære deg dem. Kanskje skal en i bedriften ta dette som oppgave og designe produktet selv?

2. Fast follower strategi

En produktutviklingsprosess koster fort en halv million kroner eller mer. Hva om du kan stryke hele kostnaden fra ditt budsjett? Kleskjeden Zara er spesielt kjent for å gjøre dette. De kopierer trendene som vises på motemesser verden over og selger klær, som er like trendy som de store motemerkene, uten å bruke tilsvarende budsjetter på utvikling.

Denne strategien kan også en student- eller elevbedrift bruke. Du finner et produkt som ligner det du ønsker å selge. Finner en produsent som kan lage tilsvarende produkter, for eksempel på www.alibaba.com. Deretter sender du over informasjon om det produktet som ligner det du ønsker å produsere, samt en beskrivelse av de endringene du vil ha utført, til produsenten. Da vil du slippe å utvikle produktet fra bunnen av.

Husk bare at det ikke er lov å kopiere direkte. Du skal respektere andre sine rettigheter.  


Jeg håper dette innlegget var til hjelp. Dersom du har flere spørsmål så ta gjerne kontakt!