Fra idé til produkt: Hvordan finne mulighetene i et usikkert marked
Kun 5 % av nyutviklede produkter overlever etter 3 år, og bare 6 % av bedrifter anses å ha oppnådd suksess etter 5 år, i følge Innovasjon Norge.
I en verden som stadig endrer seg, følger økt konkurranse og nye krav. I tillegg skaper krig, en svekket krone og politisk spenning usikkerhet i et allerede presset marked. Vi jobber hver dag med å finne mulighetene i dette markedet – og hjelper bedrifter med å lykkes gjennom innovativ produktutvikling. Men hva er nøkkelen til suksess? Hvordan kan vi øke sannsynligheten for at du lykkes i prosessen fra idé til produkt?
Denne artikkelen er basert på webinaret «Hvordan oppnå suksess i en usikker og konkurranseutsatt framtid» der vi gikk gjennom modellen vi jobber etter, eksempler og fallgruvene du bør unngå når du skal utvikle en idé til et ferdig produkt. Se opptak av webinaret her.
Legg inn en innsats i starten av produktutviklingsløpet
Utviklingen av et nytt produkt starter ofte med et behov som leder til en idé, som til slutt leder til et produkt. Men dessverre er behovet ofte ikke godt nok forankret i markedet og bransjen. De har derfor ikke oversikt over om det er et reelt behov for produktet. Derfor forsvinner så mye som 75 % av produktene fra markedet allerede rett etter lansering.
Legger du derimot ned en del ressurser og innsats tidlig i utviklingsløpet, øker du sjansen for å lykkes på veien fra idé til produkt.
Det handler om å være analytisk og inkludere relevante personer og samle innsiktsdata helt i startfasen. Still spørsmål om hvilket område det bør fokuseres på og hvor smertepunktene innenfor det området ligger. Analyser deretter konkurrenter og eksisterende løsninger, for å se om det i det hele tatt er mulig å konkurrere. Analysene leder frem til det verdifulle behov i markedet.
Når en bedrift skal bygges raskt, må du finne den perfekte balansen mellom teknologi og kommersialisering. Eller sagt med andre ord: du må bygge produkt parallelt med bygging av forretning.
Fra idé til produkt med vekstmotoren
Hos Inventas jobber vi etter metoden vi kaller «vekstmotoren». Motoren sørger for at du har rett fokus gjennom utviklingsprosessen – uansett hvor i løpet du befinner deg fra idé til ferdig produkt. Denne arbeidsmetoden sikrer at vi finner verdifulle behov, skaper vellykkede produkter og bedrifter. Med andre ord: Denne modellen øker dine sjanser for å lykkes. Betraktelig.
Vekstmodellen er et verktøy for å navigere i en usikker og konkurranseutsatt framtid. Den er enkel og oversiktlig å bruke – uansett hvor din bedrift befinner seg i utviklingen. Du kan bruke den på spesifikke områder eller for hele bedriften. Dersom du jobber i et stort konsern, kan dere ha flere slike hjul rullende samtidig, parallelt med hverandre. I praksis fungerer det som en motor som akselererer innovasjon, og sørger for at dere har flere ben å stå på.
Med andre ord: Sikter du mot å være en del av de 5 prosentene som lykkes etter 3 år? Da vil denne modellen øke sjansene dine.
Modellen består av 9 steg, som er gruppert i 3 hovedtrinn:
1. Finne verdifulle behov
-
Område
-
Behov
-
Valg
2. Skape fantastiske produkter
-
Idé
-
Prototype
-
Utvikling
3. Bygg suksessfull forretning
-
Verifiser
-
Invester
-
Bygg og lanser
La oss gå gjennom modellen – steg for steg.
1. Finne verdifulle behov
«Det er en vanlig fallgruve å hoppe rett til et spesifikt behov og tenke at det er det viktigste – men hvis du skaper en trakt med muligheter som vurderes trinnvis så øker sannsynlighet for å treffe riktig.» – Carl Ivarsson, leder for forretningsrådgivning
Vi starter med behovet og ser hvordan vi kan gå frem for å finne de reelle og verdifulle behovene i markedet, som gagner både mennesker, planeten og bedriften din.
Velg fokusområde
Bedrifter har ulike styrker som gir dem et konkurransefortrinn. Det kan for eksempel være gode samarbeid, et kostnadseffektivt produkt eller en unik merkevare og kundeopplevelse. Uansett hva det er må du ha innsikt i hva som gjør at din bedrift har et konkurransefortrinn. Det produktet et selskap utvikler, bør helst bygge videre på det selskapet er bra på.
Kartlegg behov
Det vi ofte ser er at bedrifter går raskt gjennom punkt nummer 2: identifiser attraktive områder. Det vanligste er å fortsette på det området selskapet alltid har arbeidet innenfor. Ønsker selskapet derimot flere ben å stå på, vil en grundig undersøkelse av relevante bransjer, og globale, nasjonale og lokale trender åpne for ideer innen flere potensielle områder.
Det kan være lurt å se det helhetsbildet før valget tas om hva som skal fokuseres på. Hvis ikke kan store potensial gå tapt.
Basert på funnene over, velger du de mest lovende områdene å fokusere på.
Valg av retning
Deretter starter jobben med å finne smertepunktene som kan løses innenfor fokusområdet. Dette kan gjøres ved å bryte ned fokusområdet i sine enkelte bestanddeler. Se på hvordan det fungerer, spesifikke oppgaver, muligheter og utfordringer.
Først gjøres dette hypotesebasert, helst med input fra ressurser som kjenner området godt. Deretter brukes statistikk, intervjuer og andre datakilder for å verifisere hypotesene.
Helt til slutt, etter å ha samlet inn data og verifisert mulighetene, sitter du igjen med et godt grunnlag for å velge hvilke ideer eller muligheter som er mest lovende å forfølge. Med denne metodikken øker du sjansene for å finne et verdifullt behov basert på en nøye vurdering av forskjellige muligheterspotensial og levedyktighet.
2. Skape fantastiske produkter
«Den dyreste måten du kan spare penger på, er å ikke prototype tilstrekkelig.» – Snorre Bache, prinsipal og gruppeleder for mekanikk i Trondheim
Det andre steget i vekstmotoren handler om effektiv produktutvikling. Her må du bryte ned behovet til det absolutte minimum, og komme opp med en idé, lage en prototype og (til slutt) utvikle produktet.
Den gode idéen
Idéfasen er starten på prosessen. Her genererer vi ideer, med innsikt og realistiske mål i bunn. Det er viktig å ha forståelse for behovet du ønsker å adressere, og involvere relevante parter som oppdragsgivere, representanter fra markedet, sertifiseringsorganer og utviklere. I denne fasen skal du sørge for at ideene er forankret i reelle behov – og kan gjennomføres.
Fail fast – succeed faster
I produktfasen blir ideene materialisert ved å utvikle prototyper, altså den neste fasen på veien fra idé til ferdig produkt. Målet er å lære, erfare og avdekke eventuelle svakheter i løsningene. Det er viktig å teste, lage, erfare og foredle produktene for å sikre at de oppfyller behovene og er bærekraftige.
Effektiv produktutvikling
Når vi er fornøyd med produktene fra prototyping, går vi over til utviklingsfasen. Dette er den endelige forpliktelsen hvor vi må ha alle svar.
Det krever kommunikasjon med eksterne produsenter, beregninger og forpliktelser til produksjonsmetoder. Målet er å oppnå et ferdig produkt som er effektivt å produsere og dekker det verdifulle behovet.
3. Bygg suksessfull forretning
«Sjekk at alt går som et sveitsisk urverk. Ofte gjør det ikke det. Da må du gå inn og skru – fikse det.» – Carl Ivarsson, leder for forretningsrådgivning
Parallelt med produktutviklingsfasene, jobber vi med å utvikle forretning. Gjør vi ikke det, øker risikoen for å snuble. I vekstmotoren har vi definert tre trinn du må gjennom for å bygge en vellykket bedrift. Vi kaller dem «gater»: verifiseringsgaten, investeringsgaten og lanseringsgaten.
Disse stoppunktene sikrer at du har et riktig utgangspunkt, og kartlegger økonomi og risiko før du bygger selve forretningen.
Verifiseringsgaten
I verifiseringsgaten kontrolleres konseptet. Der selges drømmen om hva som skal leveres til de som er tenkt å kjøpe den. Får du ikke gode tilbakemeldinger her, så er det noe feil. Da er det bedre å gå tilbake å justere på konseptet enn å gå videre med å utvikle produktet. Er det gode tilbakemeldinger, starter utviklingen av en prototype.
Investeringsgaten
Den utviklingen gir mye innsikt i hva som vil kreves for å kommersialisere produktet, som igjen brukes inn til investeringsgaten. Kostnader, inntekter, risikoer og planer dokumenteres i et business case. Og ser casen attraktiv ut, slippes midler fritt til utviklingsfasen. Her formes et kommersielt produkt, maskiner og organisasjon bygges. Hele verdikjeden stresstestes til slutt i det vi kaller lanseringsgaten.
Lanseringsgaten
I alle disse fasene er god kommunikasjon essensielt, og feil i den første fasen kan være kostbar å rette opp i senere. Spesielt arbeidet opp mot lanseringsgaten krever god koordinering og planlegging for å sikre framdrift og suksess.
Men hvordan kan du sørge for dette? Vårt tips er å opprette et «war room». Et samlingspunkt der dere definerer en felles plan og fremdrift – og rapporterer løpende. Dette sørger for at dere går i takt mot et felles mål, og til slutt sitter igjen med et fantastisk produkt og en suksessfull bedrift.
Vekstmotoren i praksis
Produkt: HXCI
Kunde: Equinor
Behov: Redusere nedetid
Produkt: Vaskerobot
Forretning: Autonomt vedlikehold og inspeksjon
Produkt: FIXADE
Kunde: Spilka
Behov: Bærekraftig, rask bygging
Produkt: Modulært fasadesystem
Forretning: Raskere og mer bærekraftige byggesystem
Produkt: GREENBAG
Kunde: Merdslippen
Behov: Redusere lusepåslag
Produkt: Lukket merd med lusefri vanntilførsel
Forretning: Bedre fiskehelse og bærekraftige anlegg
Ønsker du en dypere gjennomgang av vekstmotoren, med flere eksempler og detaljer? Se webinaropptaket her.