Hvordan bygge produkter som varer?
Når fysiske og digitale produkter møtes, må du utvikle, lage og bygge produkter som forener kundeopplevelsen på tvers av produktets reise.
Hvordan skiller en slik utviklingsprosess seg fra andre utviklingsløp? Hva er en god ide, og når er det en dårlig idé?
Dette er en oppsummering av foredraget holdt under Oslo Innovation Week 2023. Vi håper at denne artikkelen vil gi deg inspirasjon til din egen produktutviklingsreise og kanskje det er en døråpner til nytt potensial for din bedrift!
«Build to last» er et samarbeid mellom produktutviklingsmiljøene Inventas og Skalar. Vi er på mange måter veldig like, vi lager produkter sammen med bedrifter og entreprenører, og noen ganger basert på våre egne ideer. Vi har satt vår kunnskap og erfaringer sammen for å hjelpe nettopp deg å kombinere både de fysiske og digitale sidene av det å utvikle nye produkter – som varer.
Hvorfor er dette viktig?
Fordi, hvis du er som oss, ønsker du å lage et produkt av høy kvalitet. Og du bryr deg om å bygge en bedrift som skaper tillit, samtidig som produktet får den anerkjennelsen som skal til for å lykkes.
«Build to last» = Quality, trust & reputation // Kvalitet, tillit & anerkjennelse.
I utviklingsprosessen kombinerer vi ulike kompetanser, nivåer av kompleksitet, og forskjellige flater for å skape helhetlige brukeropplevelser. Vi kaller det multidimensjonal produktutvikling. Dette er et ukjent begrep for mange, men det forklarer helhetlig produktutvikling på en veldig fin måte.
Multidimensjonal produktutvikling
Produkter kommer i mange ulike former, figurer og flater. I flere tiår har produktutvikling handlet om å lage noe fysisk – noe vi kunne ta og føle på. Etterhvert som teknologien utviklet seg og verden endret seg, har også definisjonen av et produkt endret seg.
Et produkt i dag er ikke bare det du kan se og holde i hånden, det er en holistisk opplevelse du gir til brukeren. Dette kan oppleves i flere dimensjoner.
Disse dimensjonene kan innebære en fysisk enhet, en digital app, kundeservice, og til og med hele merkevareopplevelsen. Sammen skaper de en helhet der alle delene er like viktige – de spiller hverandre gode.
Ved å kombinere de individuelle elementene, skapes det multidimensionale produkter. Dersom du ønsker å bygge en bedrift som varer, kan det å utvikle en multidimensjonal produktstrategi være nøkkelen.
I denne artikkelen fokuserer vi på de fysiske og digitale dimensjonene i et produkt. Eksempel på slike produkter kan være en helseapp, en smartklokke og en sensor på pedalene på sykkelen din:
Du bygger opp en merkevareopplevelse på tvers av flere dimensjoner.
Nå som vi vet hva en multidimensjonal produktstrategi betyr, la oss se på hvilke elementer som må til for å komme i mål. Det handler om tre relativt enkle steg, men som er lette å glemme og noen ganger vanskelige å mestre.
1) Omfavn den tverrfaglige tilnærmingen
Dette handler ikke bare om at vi eksisterer i samme rom, der vi sier hei til hverandre hver morgen. Det handler om at vi utnytter hverandres styrker og ferdigheter.
Vi må begynne å jobbe sammen, snakke oss frem til løsningene mens vi spiller på hverandres kompetanse og erfaringer. Når vi skal skape noe nytt gjør vi det ofte med ny kompetanse inn i et team eller en ny kombinasjon av eksisterende kompetanse.
Vær nysgjerrig, empatisk og prøv å forstå hvor de andre kommer fra. Etter det, må du faktisk lytte, dele og samarbeide.
På denne reisen kommer du en lang vei ved å bare snakke det samme språket. Et enkelt begrep kan ha flere ulike betydninger på tvers av disipliner. Vær sikker på at det teamet du jobber sammen med, bruker samme terminologi.
2) Skap en iterativ prosess
Kjært barn har mange navn – det viktigste er at du husker på hva som får deg i mål. Velg gjerne den raskeste veien, altså «fail fast – succeed sooner», ved å samle innsikt, prototype tidlig, teste hva som fungerer for så å justere, avgrense og gjenta til du lykkes.
Målet med prototypen og testingen, er å kommunisere et uferdig produkt til markedet for å få tilbakemeldinger om hva som skal forbedres. Gjenta prosessen til produktet er klart.
Dersom du ikke skammer deg over den første prototypen din, har du mest sannsynlig ventet alt for lenge før du begynner å teste. Du skal ikke imponere før du har hatt noen runder med testing, og før det begynner å ligne på et ferdig produkt.
Husk å teste med ekte brukere og interessenter, gjerne noen du ikke kjenner fra før. Og bruk innsikt fra testingen til å forbedre produktet ditt. Resultatet etter brukertesten gjør det ikke så bra fra skrivebordsskuffen.
Når du har testet, justert og optimalisert produktet etter beste evne, er det på tide å vise det til ekspertene – også kalt brukerne dine. Ved å gjøre det, kan brukerne påpeke de høyst nødvendige egenskapene til produktet.
Kutt alle funksjonalitetene som ikke er nødvendige. Disse funksjonalitetene vil potensielt spise opp interne ressurser eller utvikle produktet i feil retning. Gjør du dette siste – men også viktige – steget, vil du spare både tid og penger.
3) Helhetlige produktopplevelser
Ikke glem at brukerne dine opplever produktet som en helhet – som et
Uansett hvordan prosessen har vært for å komme til et ferdig produkt, er det ingen som ser det som skjer på bakrommet.
Det eneste brukerne faktisk bryr seg om, er det ferdige produktet som viser helhet og en sømløs opplevelse.
Det er derfor avgjørende å ha et tverrfaglig team som kan sy alle dimensjonene sammen og gjøre opplevelsen helhetlig. Dette teamet må snakke samme språk og jobbe mot samme mål.
Det viktigste er å være klar over disse tre stegene, når man befinner seg i en berg-og-dalbane gjennom utviklingsprosessen av et nytt produkt.
Utviklingsfeller du vil unngå
Det er selvfølgelig mange ting å huske på. Her har vi satt opp noen av de fallgruvene vi ser at mange går i:
«Less is more»
Ikke glem hva som virkelig forbedrer brukeropplevelsen. Det er bedre å utvikle nye løsninger og produkter i flere faser. Start med det som er mest nødvendig og det som faktisk er viktig for brukerne dine.
Deretter kan du legge til flere oppgaver. Tenk på Snapchat, de startet med én funksjon – deling av bilder. Derretter kom alle de små ideene som produktet er preget av i dag.
Hold fokus
Unngå dimensjoner som introduserer unødvendig kompleksitet. Ved å isolere oppgavene til de ulike dimensjonene av produktet, sikrer du at oppgavene ikke reduserer brukervennligheten. Spør deg selv, er dette godt nok? Tilfører dette verdi? Hva må på plass og hva er fint å ha?
Her er det viktig å skille mellom det som er kult for deg og det som styrker brukeropplevelsen. Se for deg hvis Snapchat hadde begynt med mange forskjellige filtre og kart over venner, det hadde forvirret brukere og ødelagt produktet før det ble en hit på markedet.
Vurder dimensjonene
Strukturen i det store bildet må være intuitiv. Det betyr også at enkelte dimensjoner av produktet – både fysisk og digitalt – må tjene samme formål.
Definer brukerens mål og la dem veilede deg gjennom prosessen. Tenk utfall for brukerne heller enn funksjoner.
En holistisk kundeopplevelse
Brukeren opplever produktet ditt som et helhetlig produkt. Dette er spesielt viktig når man snakker om multidimensionale produkter der alle interaksjoner er en del av den totale kundeopplevelsen.
Det kan være krevende å levere komplekse, holistiske produkter.
Enkelte dimensjoner i seg selv kan virke overkommelig, men det å få alle dimensjonene til å spille sammen kan være en mer krevende utfordring. Kundeopplevelsen må være sømløs. Så hvordan sikrer vi det?
Behov, ønsker og minner lever lenge.
Og i en verden der vi må bygge bærekraftige virksomheter, må du også tenke at produktet skal vare lenge. Du må forstå det underliggende behovet og ønsket om å bruke produktet - dette varer selv om produktet og verden endrer seg.
For å forstå det underliggende behovet, må du virkelig undersøke hva som trigger brukerne dine.
Spør 5 ganger hvorfor de egentlig vil at en oppgave skal gjøres. Har de et behov for samvær og tilhørighet? Eller ønsker de å bli underholdt eller oppleve noe? Eller noe helt annet?
Det kan være vanskelig å grave etter et dypt nok hvorfor, men her vil det lønne seg å stå i utfordringen.
Vær tålmodig slik at du unngår å anta hva som egentlig er behovet til brukeren. Med andre ord, du kan ikke stole på ditt første innsikt - det er sannsynligvis toppen av isfjellet, finn ut hva som er under overflaten.
Et godt eksempel her er musikk.
Flere selskaper begynte å selge noter på papir, og de er fortsatt i musikkindustrien i dag. Det samme gjelder de som ønsker å dekke behovet for å oppleve musikk. Fra konserthus som samler mennesker og grammofoner du kunne ha hjemme. Til LP-spillere, kassetter, walkman og CDer til Spotify.
Musikkindustrien har modernisert seg, men behovet for å oppleve musikk er det samme. Det har vært, og fremdeles er, mange løsninger som dekker samme behov. De selskapene som har blitt pionerer innen musikkindustrien har klart å finne et dypere hvorfor ved å spørre flere ganger.
Slik lager du produkter som varer
Å lage produkter som varer handler om å finne den dype motivasjonen og det grunnleggende behovet til brukeren som du kan bygge virksomheten din rundt. Selv om verden går fremover og produktet moderniseres, vil behovene og et dypere hvorfor forbli det samme.
Det er derfor viktig å identifisere et tidløst behov og lage et produkt som treffer dette behovet nå – og i fremtiden. Deretter må du tilføre alle dimensjonene av produktet for å dekke ønske om en holistisk kundeopplevelse.
For å klare dette trenger du bra lagspill, ikke bare i teamet ditt, men også med potensielle kunder. Du må sikre en prosess for å veilede teamet ditt og dere må ha felles mål som fører til helhetlige, multidimensionelle produkter.
I fremtiden skal vi bruke plattformen «Build to Last» til å utforske hva som skal til for å utvikle produkter som varer. Vi skal stille spørsmål, reflektere sammen, og bryne oss på felles utfordringer. Blir du med på neste runde?