Hvordan ser fremtidens produktutvikling ut?
Vi lever i en verden hvor klimaendringer og klimatiltak står høyt på agendaen, og bærekraftig utvikling ikke lenger bare er et buzzword. Men hvordan ser fremtidens produkter ut? Og hva kreves for å utvikle dem?
Blir næringslivet mer ansvarlige for endringen som må til?
Det skjer et skifte. Et skifte i hvordan bedrifter tenker, opererer og interagerer med sine forbrukere. Samtidig er det en økning i forbrukere som ønsker å støtte merker som er bærekraftige, både i praksis og i verdier.
Men dersom vi skal nå målene for nullutslipp, ligger vi bak skjema. Endringer må skje raskere. Så hvordan kan vi som jobber med utvikling sørge for å skape fremtidsrettede produkter og løsninger?
I vår streben etter å forstå og navigere i dette landskapet, har vi hatt et webinar om bærekraftig produktutvikling. Her får du blant annet innsikt i utfordringer og muligheter bedrifter står overfor når det gjelder å utvikle bærekraftige produkter.
På tide med handling – ikke bare ord
Én bedrift som har bærekraft høyt på agendaen, og på den måten har skapt løsninger som kan revolusjonere en industri, er Nomono. De har brukt 3 år på å utvikle et portabelt lydstudio som har som mål å endre podkastindustrien. Et redusert fotavtrykk er en viktig del av forretningsstrategien.
Osmund Bøe er maskiningeniør og en del av bærekraftsgruppen i Nomono. Han mener at én av deres suksessfaktorer når det gjelder å utvikle fremtidens produkter, er nettopp det å ha personer som følger opp dette arbeidet. Noen som holder produkt- og forretningsutviklere ansvarlig – og stiller de rette spørsmålene.
Da Nomono skulle ta tak i den bærekraftige utviklingen av produktet, startet de med å se på fotavtrykket i hele verdikjeden. De analyserte transport, gjenbruk, levetid, muligheten for å reparere produktet, antall deler, materiale og gjenvinning. For å nevne noe.
Samtidig sørget de for designgrep som bygger produktets karakter og skaper positive opplevelser – og på den måten styrker produktets emotional durability. Dette gjør det mer sannsynlig at brukerne ønsker å beholde produktet lenger, og reparere det fremfor å kaste det.
Made in Norway
Tidlig i utviklingsprosessen ble det tydelig at selve produksjonen av produktet skulle være i Norge, og Osmund forklarer at dette valget har vært positivt på flere måter. Det ene er at det forenkler kommunikasjonen med leverandører og fraktselskap, da de blant annet opererer i samme tidssone.
Dette gjør det også lettere å møtes fysisk og få kjappe, verdifulle tilbakemeldinger tidlig i utviklingsfasen. I tillegg bygger det opp lokal industri og skaper arbeidsplasser.
Samtidig har valget om en lokal produksjon ført til at Nomono etterlater seg et betydelig mindre fotavtrykk enn de ville gjort ved å produsere en større del av produktet utenlands. De reduserer intern frakt mellom fabrikker, og reduserer risikoen for å få levert deler. På denne måten kutter de ned på nødløsninger som er kostbare både for miljøet og bedriften.
3 tips fra Nomono:Involver og rådfør deg med flere tidlig i prosessen. Ta med prototyper tidlig i diskusjon med produsenter, fraktselskap og andre i verdikjeden. Ha bærekraft høyt på agendaen, og gjerne dedikerte personer som ettergår dette aspektet i utviklingen. |
Vil du høre mer om Nomono sin reise, og få noen konkrete eksempler på hva de bærekraftige valgene har resultert i? Se webinaret om bærekraftig produktutvikling
Verktøy som måler CO2-utslipp
80 % av et produkts karbonavtrykk avgjøres i designfasen. Derfor har vi ambisjoner om å kartlegge CO2-avtrykket i alle våre prosjekter. Dette er en måte vi kan kvalitetssikre leveransene våre på, samtidig som det gir oss verdifull erfaring med CO2-utslipp av materialer og prosesser i verdikjeden. Og det er en liten investering med tanke på hva vi får ut av det. Det gir en merverdi for kundene våre, i tillegg til å være en inspirerende og motiverende måte å øke intern kunnskap om CO2-utslipp i Inventas.
Men hvordan måler vi utslippene på prosjektene våre? Vi har flere metoder. Men ett av verktøyene vi bruker for å kunne kartlegge våre CO2-utslipp i verdikjeden, er Variable. Dette verktøyet gir oss mulighet til å kartlegge utslippene spesielt knyttet til materialvalg – og gir oss muligheten til å ta mer miljøvennlige valg for kundene våre.
Et regelverk i endring
Bærekraftig produktutvikling er ikke bare en trend, men en nødvendighet. Med økende press fra både forbrukere og regulatoriske organer, vil selskaper som tilpasser seg denne retningen være de som trives best.
Men for å kunne begynne på reisen mot en mer bærekraftig bedrift, må man først oppdatere seg på regelverket som finnes. For det er stadig i endring. Hva må vi egentlig forholde oss til? Og hvilke endringer skjer i fremtiden? Vi guider deg gjennom jungelen av regler og krav her.