Mengdetrening satt i system gjennom Inktober
Gode håndskisseferdigheter skal ikke undervurderes når man jobber med produktdesign. Mange ideer starter jo som en serviettegning. Da må man være god på å tørre å skisse ned ideer og tanker på kort tid.
Gjennom hele oktober kjørte vi et nytt tema hver dag, sammen med en eksempelskisse. Så ventet vi spent på hvordan den ble tolket. Dette året fikk vi inn over 300 tegninger fra over 20 deltakere på tvers av 5 forskjellige fagområder. Det er kult.
Inktober I 2009 ble Inktober grunnlagt av Jake Parker som en utfordring til seg selv for å bli bedre på skisser og skape positive tegnevaner. Utfordringer har vokst, engasjert og inspirert hele verden til å bli med - år etter år. |
Visualisering nyttig for idéutvikling
Som produktutviklere både skaper og utvikler vi ideer på bestilling. Jo mer du gjør det, jo bedre blir du. Visualisering av ideer bidrar til å drive ideen videre, hjelper deg til å se andre sider ved en idé enn dem du klarer å tenke på eller beskrive. Øvelse og repetisjon er nøkkelen for å visualisere de beste ideene. Også kalt mengdetrening.
Hvorfor mengdetrening?
Definisjonen på mengdetrening er «å trene på noe man har innlært, for å komme på et automatisert ferdighetsnivå». Mengdetrening kan gjøre deg enda bedre på oppgaver du allerede kan, gir deg mulighet til å se andres perspektiver og teste ut nye ting.
Mengdetrening kan senke terskelen for å tenke kreativt. Det blir som en del av en rutine, du har en frist og må levere noe innen denne. Når dette er gjort flere ganger vil det forhåpentligvis sitte mer i hånden enn i hodet, det skapes en vane og kanskje føles det mindre skummelt å starte.
Inktober skapte en buzz internt
Inktober er ikke en tegnekonkurranse, men en «hvem kan levere flest skisser»-konkurranse. Vi satte mengdetreningen i system. Konkurransen skapte stort engasjement fra både deltakere og andre kolleger. At alle fikk samme utfordring, en ny oppgave hver dag og muligheten for alle til å følge med på hverandres bidrag over en avgrenset periode var avgjørende for motivasjonen.
Utfordringen var å begrense seg til tiden på 30 min per dag. Flere av deltakerne jobber med andre fagområder enn design, og skissene skulle vises frem til resten av bedriften. Alle har sin stil og sin måte å tegne på, og vår store bredde i fagkompetanse medførte et mangfold av vinklinger på samme utfordring.
Skissene ble en snakkis i lunsjen både før, etter og under konkurransen. Det bidro til en styrket felleskapsfølelse på tvers av våre lokasjoner og fagområder. Det er ingen tvil om at et tiltak som dette er en positiv bidragsyter til et enda bedre arbeidsmiljø, det skaper en dynamikk og styrker tilhørigheten blant oss.