Berørte av bukspyttkjertelkreft fikk et nytt verktøy for samhandling, deling av gode historier og hjelp til å sortere en vrimmel av informasjon og tilbud.
Berørte av bukspyttkjertelkreft fikk et nytt verktøy for samhandling, deling av gode historier og hjelp til å sortere en vrimmel av informasjon og tilbud.
Pancreaskreft/bukspyttkjertelkreft er en skremmende kreftform og de som rammes av den og deres famile må ofte håndtere mye ny informasjon og negative nyheter på kort tid. Pancreaskreft Nettverk Norge (PKNN) og LotteEnka AS ønsket å gi de som blir berørt av pancreaskreft/bukspyttkjertelkreft et nytt verktøy for samhandling, deling av gode historier og hjelp til å sortere en vrimmel av informasjon og tilbud. Prosjektet har fått støtte fra Celgene’s 2019 ImpactPANC competition og Viken Fylkeskommune.
Problemstillingen Inventas tok tak i var todelt. Først gjennomførte vi en tjenestedesignprosess for å kartlegge brukerbehov og utforske mulighetsrommet for en digital løsning. Dette resulterte i en prototype som vi igjen testet på både pasienter og pårørende for å sikre at løsningen svarte på behovene. Resultatet ble brukt for å søke midler for videre utvikling.
Å bidra til en bedre hverdag for pasienter med pancreaskreft og deres pårørende.
Kritiske faktorer i prosjektet:
Kartlegge løsbare behov for brukerne
Finne og teste løsningene på brukerene.
Søke støtte for videre utvikling
LotteEnka AS og styret i PKNN (Pancreaskreft Nettverk Norge) kom til Inventas for å få hjelp til å utforske mulighetsrommet rundt å skape en digital plattform for pasienter og pårørende med bukspyttkjertelkreft. Appen er ment å hjelpe brukerene gjennom en intens og vanskelig tid med stort behov for (positivt ærlig) informasjon og mange tilbud fra ulike hold.
Sammen startet vi med innsiktsarbeid og gjennomførte workshops med pasienter, pårørende og helsepersonell. Innsikten fra samlingene dannet grunnlag for et digitalt hjelpemiddel for å organisere livet midt i kaoset. Å leve med pancreaskreft er en situasjon hvor utfordringene står i kø. Noen av de viktigste utfordringene vi avdekket som løsbare, var å rydde opp i dårlig informasjon, skape rom for å dele de positive historiene og tilgjengeliggjøre veiledning og råd på en enkel måte fra en kilde de følte de kunne stole på.
Et av prosjektets mål var å validere ideen om at en app kunne hjelpe målgruppene. Dette testet vi gjennom å lage en trykkbar prototype for smarttelefon som løste noen av de sentrale brukerutfordringene vi avdekket i innsiktsfasen.
Prototypen ble svært godt mottatt av brukerene under brukeretestingen og ga PKNN og LotteEnka AS et godt grunnlag for å estimere rammene til et utviklingsprosjekt, og sådan gå videre for å søke midler for å finansiere løsningen. Samtidig som den ga oss innsikt i verdien for sluttbrukerene og validerte teorien om at en god app fra en kilde man stolte på faktisk kunne hjelpe brukere som befinner seg i en såpass utfordrende og uvanlig situasjon.
På sikt er målet å skape en app som bedrer situasjonen for alvorlig syke, og gir de en trygg plass for samhandling, innhenting av informasjon og for samhandling med helsevesen, forskning og støtteapparat.
Brukerkartlegging
Konseptutvikling
Vurdering av kommersielt potensiale
Brukertesting
Bistand til søknader
Anastomose lekkasje er blant de mest fryktede komplikasjonene man kan få etter kirurgi i mage-tarm kanalen. Koppler representerer en ny teknologi for ...
Eelumes nye inspeksjons- og intervensjonsplattform representerer en disruptiv innovasjon med henhold til arbeid under vann, og er et betydelig ...