Mulighetene for norsk romfart: paneldebatt under Spaceport Norway 2024
Hva må egentlig til for at Norge kan skyte fart og hevde seg internasjonalt i romfartssektoren? Det ble et hett tema under Spaceport Norway 2024. Her får du høydepunktene.
Ole Dokka, arrangør av Spaceport Norway. Bilder i denne artikkelen er hentet fra «Spaceport Norway 2024 © Andrea Rocha Photography»
Spaceport Norway 2024 er en stor internasjonal romfartskonferanse. Og her samlet Inventas en rekke aktører til en paneldebatt om fremtiden for norsk romfart. Panelet bestod av representanter fra VAKE, Norsk Romsenter, Kjeller Innovasjon, Innovasjon Norge og Universitetet i Agder. Debatten ble ledet av Carsten Haavardtun fra Inventas.
Fra venstre; Simon Flack (Innovasjon Norge), Jo Bjørnstad (Kjeller Innovasjon), Ole Morten Olsen (NOSA), Tugba Gunes (VAKE), Kristoffer Liland (Universitetet i Agder) og Carsten Haavardtun (Inventas). Bilde: Spaceport Norway 2024 © Andrea Rocha Photography
Diskusjonene gikk rundt både utfordringer og muligheter innen finansiering, samarbeid med industrien – og hvordan selskaper kan sikre sine første kunder. European Space Agency (ESA) har allerede satt tydelige prioriteringer for fremtidens romfartssektor, og det åpner for store muligheter for norske selskaper. Panelet tok temaet et steg videre ved å belyse hvordan norske aktører konkret kan utnytte ESAs rammeverk og visjoner for å gjøre muligheter til virkelighet, og hvordan de norske rammene for finansiering og kultur påvirker startup-mulighetene.
Lær mer om romfart som fremtidsnæring: ESA åpner rommet for nye bedrifter
Finansiering – nøkkelen til vekst
Romfartssektoren krever lange utviklingsløp og avansert teknologiutvikling, noe som gjør finansiering til en avgjørende faktor. Tilgang til kapital har blitt mer utfordrende etter pandemien, og paneldeltakerne understreket viktigheten av en god strategi for å sikre midler. Dette innebærer blant annet å bruke like mye tid på markedsarbeid som på produktutvikling.
Fra venstre; Ole Morten Olsen (NOSA), Tugba Gunes (VAKE) og Kristoffer Liland (Universitetet i Agder). Bilde: Spaceport Norway 2024 © Andrea Rocha Photography
– Det er ikke nok at en potensiell kunde sier «det er interessant». Spørsmålet er om de faktisk er villige til å bruke penger på det, påpekte Tugba Gunes fra VAKE.
Simon Flack fra Innovasjon Norge la til:
– I Norge jager vi for små potter. Vi må tørre å tenke stort og jakte globalt.
En annen utfordring som ble fremhevet, er at tilgang til såkornkapital fra private investorer er begrenset i Norge – spesielt fra det som kalles «business angels». Såkornkapital er investeringer som gis i de tidligste fasene av en bedrift for å utvikle ideer og prototyper. «Business angels» er personer som ofte investerer egne penger i oppstartsbedrifter – og de tar vanligvis høy risiko for å hjelpe selskaper i oppstartsfasen.
Begrenset tilgang til slike investorer kan gjøre det vanskelig for mindre start-ups å bygge et solid grunnlag for vekst. Derfor kreves det ofte at selskaper aktivt oppsøker internasjonale samarbeidspartnere og programmer som kan fylle kapitalgapet.
Praktiske tips til finansiering:
|
Industrisamarbeid – broer mellom sektorer
Norsk industri har stort potensial til å bli en viktig del av romfartssektoren, enten som teknologileverandører eller som kunder. Dette krever imidlertid at selskaper ser på tvers av sektorer og finner nye måter å bruke eksisterende teknologi på.
– Subsea-industrien ligner på romfartsindustrien ved at man implementerer løsninger som ikke kan vedlikeholdes eller nås på lang tid. Forskjellen er at subsea handler om store og robuste strukturer, mens romfart krever så lette løsninger som mulig, forklarte Ole Morten Olsen fra Norsk Romsenter.
Fra venstre; Jo Bjørnstad (Kjeller Innovasjon), Ole Morten Olsen (NOSA) og Tugba Gunes (VAKE). Bilde: Spaceport Norway 2024 © Andrea Rocha Photography
Dette fremhever et stort potensial, og hvordan teknologi og løsninger utviklet for andre bransjer finner innganger i romfartsbransjen, såkalt «spin in»-teknologi. Et eksempel er det norske teknologiselskapet Spectrum Blue. De har utviklet en coating de blander i maling. Denne blandingen steriliserer overflater for virus, bakterier, sopp og alger. Dette brukes i dag på sykehus, men skal testes på romdrakter.
For å bygge broer mellom sektorer vilnettverk som Norwegian Space Cluster spille en avgjørende rolle. Ulike klynger og nettverk kan bidra til å koble selskaper på tvers av bransjer og skape et bredt økosystem for innovasjon. Mange selskaper opplever imidlertid at det er vanskelig å komme inn på markedet uten riktige forbindelser. Her må de større romfartsaktørene hjelpe startups, og organisasjoner som Innovasjon Norge, ESA BIC og Norsk Romsenter må være døråpnere, både gjennom nettverk og finansiering.
Praktiske tips til industrisamarbeid:
|
Den første kunden – en krevende milepæl
For nye selskaper i romfartsindustrien er det å skaffe den første kunden ofte det største hinderet. Utviklingskontrakter kan være enklere å få, men det er en helt annen utfordring å selge et ferdig produkt i stedet for konsulenttjenester. Og uten en solid referansekunde i hjemmemarkedet kan det være vanskelig å overbevise internasjonale kunder om produktets verdi.
– Internasjonale kunder spør ofte hvorfor produktet ditt ikke allerede er solgt i Norge, hvis det er så bra, sa Ole Morten Olsen under paneldebatten.
Fra venstre; Ole Morten Olsen (NOSA), Tugba Gunes (VAKE), Kristoffer Liland (Universitetet i Agder) og Carsten Haavardtun (Inventas). Bilde: Spaceport Norway 2024 © Andrea Rocha Photography
Offentlige aktører kan være nyttige som første kunder, men de tar sjelden store risikoer. I tillegg er regelverket for offentlige innkjøp ofte tungvint for små selskaper. Private kunder er ofte mer fleksible, og det kan være enklere å starte der. Direkte kontakt med sluttbrukere er også avgjørende for å finjustere produktet etter kundenes faktiske krav. Likevel kan det være utfordrende å få tilgang til sluttbrukere i enkelte sektorer, som forsvarsindustrien – og det forsterker utfordringene.
Panelet på Spaceport Norway fremhevet også betydningen av en solid referansekunde hjemme, som kan bygge tillit til internasjonale kunder. Norske selskaper møter derimot ofte tøff konkurranse fra land som USA og Frankrike, hvor støtteordningene og oppstartsvennlige anskaffelsesprosesser er bedre tilrettelagt. Dette betyr at mange må se utenfor landets grenser for både finansiering og kunder, noe som gjør programmer som ESA BIC ekstra viktige. De gir ikke bare tilgang til kapital, men også nettverk som hjelper selskaper med å navigere i et krevende marked.
Praktiske tips til den første milepælen:
|
Veien videre for norsk romfart
For å bygge en sterk norsk romfartssektor må vi kombinere økt finansiering, gode nettverk og sterke partnerskap. Panelet på Spaceport Norway 2024 var klare i sin tale: Norge har teknologien og kompetansen til å hevde seg internasjonalt, men vi må våge å satse.
Samtidig bør større aktører utfordres til å bli de første kundene. Ved å støtte opp om norske oppstartsbedrifter kan disse selskapene bidra til å redusere risikoen for nye aktører, samtidig som de stimulerer til innovasjon og vekst som styrker hele næringskjeden.
Fra venstre; Jo Bjørnstad (Kjeller Innovasjon) og Ole Morten Olsen (NOSA). Bilde: Spaceport Norway 2024 © Andrea Rocha Photography
Fremtidens suksess ligger i å forene innovasjon og samarbeid på tvers av aktører. Norske selskaper har en unik mulighet til å bygge på ESAs visjoner samtidig som de etablerer egne partnerskap og nettverk.
Med fokus på praktiske løsninger og samarbeid på tvers av sektorer, kan norsk romfartsnæring vokse og bidra til å løse globale utfordringer – både her på jorden og i verdensrommet.
Ta kontakt dersom du ønsker å diskutere muligheter for samarbeid, eller finne ut hvordan Inventas kan hjelpe ditt selskap med å lykkes i romfartssektoren.