Strategisk design kan være veiviseren for en bærekraftig fremtid
Klimautfordringene vokser stadig. Og for å nå de globale klimamålene, må vi endre måten vi produserer og bruker produkter på. Sirkulærøkonomi er et rammeverk for få dette til. Strategisk design er en metodikk som kan synliggjøre at dette er interessant forretningsmessig.
Til tross for våre rike naturressurser og teknologiske fremskritt, ligger Norge langt bak i Europa når det gjelder sirkularitet. I følge Circularity Gap Report 2020 ligger vi nesten helt på bunn. Per juni 2024, blir bare 2,4 prosent av materialene i vårt økonomiske system gjenbrukt. Med en sirkulær rate på 2,4 prosent, ligger Norge langt bak det globale gjennomsnittet på 8,6 prosent.
Dette er problematisk fordi det betyr at vi i stor grad fortsatt er avhengig av lineære modeller som belaster miljøet. For å forbedre denne situasjonen må vi ikke bare fokusere på resirkulering, men også på å designe produkter for lengre levetid og enklere gjenvinning.
Gjennom strategisk design kan vi identifisere muligheter, minimere risiko og maksimere effekten av våre produkter og tjenester. Men hvordan kan strategisk design drive bærekraftig innovasjon og hjelpe bedrifter med å tilpasse seg de stadig strengere kravene til bærekraft?
Det skal vi prøve å svare på her.
Lineær vs. sirkulær verdikjede
I en lineær verdikjede følger produktene en «ta-bruk-kast»-modell. Råvarer utvinnes, produkter produseres, brukes og til slutt kastes som avfall. Denne modellen fører ofte til store mengder avfall og ressursforbruk – noe som har betydelige negative miljøpåvirkninger.
Lineær verdikjede:
En sirkulær verdikjede derimot, er designet for å minimere avfall og maksimere gjenbruk av ressurser. I denne modellen blir produkter designet for å kunne repareres, gjenbrukes, oppgraderes og resirkuleres. Ressurser sirkulerer i økonomien så lenge som mulig. Og når produktene når slutten av sin levetid, blir materialene gjenbrukt til å lage nye produkter. Det reduserer behovet for nye råvarer og minimerer miljøpåvirkningen.
Hvordan gå fra lineær til sirkulær verdikjede?
Å gå over til en sirkulær filosofi krever mer enn bare vilje: Det krever kunnskap. Det er viktig å forstå eksisterende og kommende krav og retningslinjer, spesielt de som kommer fra EU og FNs bærekraftsmål. EU har intensivert kravene om bærekraft, som favner alt fra utslippsstandarder til gjenbruk og resirkulering. Dette signaliserer en klar retning for hvor markedet og forbrukerpreferanser beveger seg.
Sirkulær verdikjede:
I en sirkulær økonomi finnes ikke avfall. Alt som blir til overs i hvert steg av verdikjeden skal tilbake til egne eller andres produkter eller verdikjeder. Det er vi, som utvikler produkter og løsninger, som må ta ansvar for at alle deler av produktene vi lager kan være ressurser i nye. Og for å gå fra en lineær til en sirkulær verdikjede, må alle ledd i verdikjeden gjennomgås med lupe.
I vårt webinar om bærekraftig produktutvikling får du en oversikt over dagens krav og retningslinjer.
Hva er strategisk design?
Overgangen fra en lineær til en sirkulær økonomi kan virke utfordrende, men her kommer strategisk design inn som et kraftfullt verktøy.
Strategisk design er en metodikk som går ut på å integrere designprinsipper på et strategisk nivå i organisasjonen. Det handler om å bruke design i utformingen av forretningsstrategien, og ikke bare som et estetisk eller funksjonelt tillegg. Strategisk design går ut på å forstå brukernes behov, markedsdynamikk og teknologiske muligheter for å utvikle innovative løsninger – som skaper verdi både for brukerne,virksomheten og verden.
En vesentlig utfordring for bærekraft er at det ofte ikke er godt nok integrert i alle strategiske mål bedriften har. Strategisk design er en metodikk for å gjøre forretningsmessige mål forståelige og operasjonelle.Og det er derfor strategisk design kan bidra til å synliggjøre sammenhengen i forretningsstrategi og produktutvikling, mellom økonomiske mål og miljømessige og sosiale mål.
Denne tilnærmingen innebærer å tenke helhetlig og langsiktig, der bærekraft er en nøkkelkomponent. Strategisk design hjelper organisasjoner med å identifisere og utnytte muligheter, minimere risiko og maksimere effekten av deres produkter og tjenester. Dette gjøres gjennom grundig forskning og kartleggingkonseptutvikling, prototyping og testing – og kontinuerlig evaluering og forbedring. Gjennom denne tilnærmingen kan vi utvikle produkter som ikke bare er funksjonelle og estetisk tiltalende, men også miljøvennlige.
Gjennom strategisk design får bedriftene helhetsbilde som sikrer at at deres produkter møter de stadig strengere krav til bærekraft, fra både EU og globale markeder.
Eksempel på bærekraftig produktutvikling
Spilka er et levende eksempel på en bedrift som navigerer i det skiftende landskapet med en klar visjon – og som har brukt strategisk design i utviklingen av produktene sine.
De har laget et nytt festesystem for fasadeplater, som gjør det enklere å vedlikeholde og gjenbruke bygningsmaterialer. Systemet bidrar til å redusere avfall og fremmer sirkulærøkonomi i byggebransjen.
Strategisk design var sentralt i utviklingen av dette festesystemet. Fokuset var på enkel montering og demontering, bruk av resirkulerbare materialer og redusert miljøpåvirkning gjennom hele produktets levetid. Denne tilnærmingen sikrer at bygningsmaterialer kan gjenbrukes effektivt, noe som er avgjørende for å redusere avfall og fremme bærekraft. Dette er nå en del av deres forretningsstrategi.
Rollen til bedrifter og enkeltpersoner
Selv om vi som produktutviklere sitter på mange muligheter, har også bedrifter et stort ansvar i omstillingen til et mer bærekraftig samfunn. De må integrere bærekraft i sine produkter og prosesser for å være relevante i fremtidens marked. Om du ignorerer dette kan det få store konsekvenser, både for økonomien og omdømmet til bedriften.
Prolink er et godt eksempel på en bedrift som integrerte mange bærekraftige valg i utviklingsprosessen. I dag har de oppnådd en trippel bunnlinje, og leverer et produkt som er bra for mennesker, planeten og bunnlinjen. Les mer her.
For å integrere bærekraftig praksis, må bedrifter revurdere hele sin verdikjede – fra innkjøp av råvarer til produksjon, logistikk og avfallshåndtering. Dette krever en helhetlig tilnærming og langsiktig planlegging. Men innsatsen kan gi stor gevinst – både i form av kostnadsbesparelser og forbedret omdømme. Samarbeid med andre bedrifter, forskningsinstitusjoner og myndigheter kan også gi tilgang til ny kunnskap og ressurser som fremmer bærekraftige innovasjoner.
På denne måten kan vi bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Vi må starte arbeidet i dag
Sammen står vi overfor et valg: Vi kan fortsette som før, eller ta nødvendige grep for å sikre en bærekraftig fremtid. Hvis vi handler nå, er fremtidsutsiktene lyse. Det er fortsatt mulig å skape en verden hvor teknologi og bærekraft går hånd i hånd – men det krever at vi starter i dag.
Så hva venter du på?